Jankovy názory

Archiv

28. 05. 2004

Co nabídne školám AutoCont OnLine?

Podle nedávno uzavřeného dodatku smlouvy mezi MŠMT a generálním dodavatelem bude dodávka služeb Projektu III SIPVZ - Infrastruktura (alias Internetu do škol) ukončena k 30. červnu, respektive 31. srpnu 2005. Co s pronajatým hardwarem a dalšími službami na zelených školách bude, až bude přerušen státní penězovod?
Celý článek na serveru Česká škola 11:48 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

26. 05. 2004

ACOL versus JSI v Radiofóru v MP3

Včerejší půlhodinová diskuse na téma Projektu III SIPVZ - Infrastruktura mezi Vlastimilem Palatou, ředitelem AutoCont OnLine, a Ondřejem Neumajerem, místopředsedou Jednoty školských informatiků v pořadu  Radiofórum je k dispozici ve formátu MP3 na serveru Českého rozhlasu (7MB). Oproti tiskové konferenci z minulého týdne došlo ve výrocích ředitele Palaty k mírnému posunu v otázce výhod z ukončení smlouvy s ACOL a bohužel se opět obnažila neochota Českého Telecomu zlepšit konektivitu škol. Ale chce to ještě pečlivý rozbor, zvláště v otázce okolností zadání veřejné soutěže na dodávku...
11:05 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

25. 05. 2004

ACOL versus JSI v dnešním Radiofóru v 18.20

Vlastimil Palata, ředitel AutoCont OnLine, a Ondřej Neumajer, člen výkonného výboru Jednoty školských informatiků, budou diskutovat o vybavení českých škol ICT dnes v 18.20 v pořadu Českého rozhlasu Radiofórum. Dotazy můžete posílat mailem na radioforum@rozhlas.cz!
10:54 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Ve školách chybí 180 tisíc počítačů? Nebo dvojnásobek tohoto počtu?

Ivana Procházková pokračuje v dnešním článku na České škole v úvahách o tom, kolik počítačů chybí v českých školách. Vychází z průzkumu ÚIV z konce loňského roku, který byl stejně zbytečný jako dosavadní průběh Projektu III SIPVZ - Infrastruktura. Počet počítačů se dá jednodušeji a s větší věrohodností ze situace ve vyspělých zemích: poměr počtu žáků na počítač je tam kolem 5 a cílovým počtem je v horizontu několika let vzhledem k rapidnímu poklesu cen "železa" 1 ;-) To znamená, že v českých školách by mělo být DNES kolem 320 000 počítačů pro žáky a zhruba 80 000 pro pedagogy, s průměrným stářím 3 roky. Pokud jich je jen zhruba 75 000, tak počítačů chybí ne 180 000, ale 325 000, tedy téměř dvojnásobek. Za pět let by to při současném ročním přírůstku u nás i u nejlépe vybavených zemí znamenalo deficit možná DVOJNÁSOBNÝ! Tady jsme se pochopitelně ocitli v oblasti vlastně zcela mimo... Zkusme si ale odpovědět na otázku, jaké to bude mít důsledky?!
10:37 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

MI ČR: dotace na Národní program počítačové gramotnosti

Ministerstvo informatiky bylo donuceno k radikálnímu řezu: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil veřejnou obchodní soutěž na realizaci Národního programu počítačové gramotnosti. Projekt však pokračuje. Do čtrnácti dnů vypíše Ministerstvo informatiky dotaci, která umožní letošní ročník programu zahájit a proškolit dosud registrované zájemce. Podmínky přidělení dotace budou zveřejněny na www stránkách ministerstva. Konečně je projekt zbaven zbytečného monopolistického mezičlánku a dostane tržní podobu: jde o šanci škol k prohloubení služeb pro veřejnost.
08:26 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

24. 05. 2004

Registrace doménových jmen s českou diakritikou

První firmy v ČR nabízejí možnost zaregistrovat si doménová jména druhého řádu obsahující znaky s českou diakritikou, některé z nich zatím jen v doménách.COM a .NET, registrace v dalších doménách je totiž závislá na připravenosti správců těchto domén. Obávám se, že budeme možná překvapeni jen kreativitou doménových spekulantů. Čili žádný problém... 15:39 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

23. 05. 2004

Jankovy názory: víc než stovka příspěvků

Nenápadně se počitadlo příspěvků přehouplo přes stovku... Je to málo: za čtyři roky ve Světě Namodro to byly tisíce. Kde jsou ty časy...
09:20 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Kolik počítačů do škol? Čtvrt milionu? Nebo půl?

Před více než týdnem publikovala Ivana Procházková z Unie CZESHA na České škole článek Čtvrt milionu počítačů na školách jako minimum, jehož obsah zdůvodňuje titulek. Přestože diskuse přinesla celkem 44 příspěvků, zůstalo toho mnoho nevyřčeného. Před několika týdny Jednota školských informatiků připomínkovala dva materiály odboru MŠMT SIPVZ s plány na další vývoj SIPVZ v letech 2005-2010, které deklarovaly jako cílový stav celkového počtu PC ve školách v roce 2010 na 210 tisíc, polovina z nich by měla být mladší pěti let, tedy pořízena právě v letech 2005-2010.

Zajímavé je, že ani jeden materiál nepoužívá statistické informace z jiných zemí a ani záměry těch nejvyspělejších. V roce 2002 byl v USA v takzvaných "public K-12" dle MACUL poměr 5,4 žáka na PC. Pokud by měl být tento poměr dosažen v ČR, znamenalo by to 281 tisíc PC. Problém je ale v tom, že se v řadě amerických školských distriktů a i v dalších zemích objevují projekty na vybavení všech žáků druhého stupně notebookem nebo bezdrátově připojeným PDA. O trvalém trendu vybavování škol svědčí i trend ve Velké Británii: v secondary schools je vývoj poměru počtu žáků na PC v letech 2000-2002-2004 jednoznačný: 7,9-7-5!

Evidentně nejde jen o vybavení počítačové učebny, ale o využití počítačů ve většině učeben pro podporu výuky, počítače připojené k Internetu by měly být k dispozici i na chodbách, studovnách či knihovnách. Samozřejmě počítače nejsou samospasitelné, ale bez nich, tedy bez nástrojů pro zpracování informací, asi konkurenceschopné světoobčany nevychováme.
08:35 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

21. 05. 2004

Vývoj EasyBlog končí

Autor off-line generátoru weblogu EasyBlog Libor Kreyzel ohlásil konec vývoje, uživatelů je údajně jen 36 a to je skutečně velmi malá komunita. On-line blogy jsou holt úspěšnější a díky dostupnosti konverzní utility je doporučován stávajícím uživatelům  Nucleus Radka Hulána. EasyBlog v Borland Delphi  je tedy na prodej... Off-line bloging ale není podle mne zcela ztracen, takže po experimentování s různými generátory XHTML kódu v poslední době začínám uvažovat o tvorbě jednoduché náhrady v Javě nebo že by něčem jiném... Vrátil jsem se jakoby o deset let zpátky, kdy jsem připravoval české generátory uživatelského interface a tiskových sestav pro Borland dBASE IV a je to docela příjemná práce.
16:41 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

20. 05. 2004

EasyBlog: Jankovy názory rozšířeny o komentáře ke článkům

Konečně jsem se odhodlal k řadě změn: na pracovní PC jsem po měsících váhání naistaloval MS Windows XP Professional a Jankovy názory jsem díky podpoře autora off-line generátoru EasyBlog Libora Kreyzela rozšířil o možnost komentování článků. Díky!
11:22 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Podivné představy ředitele Berdára

Český Telecom, člen dodavatelského konsorcia generálního dodavatele infrastruktury SIPVZ má svérázné představy o konektivitě pro školy, V článku na serveru Česká škola jsem zmínil jeho nepřipravenost na středeční tiskové konferenci po slavnostním podpisu dodatku smlouvy s MŠMT, kdy argumentoval výhodnost smlouvy zvýšením konektivity na 1 MBps. Zvýšení se ale týká jen poloviny připojených škol a je pro většinu z nich jen na dvojnásobek dnešního stavu, tedy z 64 kbps na 128 kbps. Zatím neuvedená část škol získá 256 nebo 512 kbps podle technologických možností a podle dosavadního využití.

Na zmíněné tiskové konferenci selhaly PR oddělení MŠMT i Českého Telecomu, MŠMT měl v tiskové zprávě chybu právě ve větě o konektivitě (místo chybného "až dvojnoásobnou" tam mělo mít "nejméně dvojnásobnou", samozřejmě konektivitu) a suita z ČTc nedokázala řediteli Berdárovi připravit ani základní informaci o obsahu smlouvy, kterou právě podepsal. To nebylo přeřeknutí, ale systémová chyba. A pokud jako vrcholový manažer něco nevím, tak se zeptám a nežvaním nesmysly...

První otázkou je, jaká konektivita má pro školy smysl? Jestliže pro domácí počítač se ve světě běžně nabízí ADSL s 192 kbps až 2 Mbps s agregací někde mezi 5 a 50, měla by mít učebna s cca 10-16 počítači připojení minimálně vyhrazených 1 Mbps. samozřejmě tato linka nebude využita po celou dobu na plnou kapacitu, jde o omezení čekání na odezvu. Český Telecom tedy školám nabízí jen zlomek potřebného.

Druhou otázkou je technologické omezení. Na stovkách malých venkovských škol je použito semipermanentní ISDN (jmenuje se to vůbec tak?!) s technologickým limitem 128 kbps. Zde by zvětšení konektivity bylo zcela bez problému s minimálními náklady, přesto zde ČTc nově nic nenabídl kromě opce na ISDN router se zůstatkovou cenou v řádu stovek. Paní ministryně sice na tiskovce argumentoval, že všechny školy nemohou dostat stejně, ale 1500 škol zůstalo mimo zájem. A jsou to ty v poslední době nejvíce "fackované" venkovské malotřídky... Řada mých kolegů sice odmítá státní paternalismus, ale i liberál by měl pomáhat potřebným. Jako ještě nedávný venkovan, mám pro venkovské školy holt slabost. A připomenu ještě odpověď pražského rabína Karola Sidona na otázku, zda dává žebrákům: "Od toho tu přeci jsou!"

Třetí otázkou jsou ceny: za "střední" školy s 9 počítači platí MŠMT za připojení linkou 64 kbps, pokud se nemýlím, přes 10000 Kč, tedy dvoj- až čtyřnásobek tržní ceny ADSL 512/128 kbps. Samozřejmě jde o jiný typ připojení s jinými vlastnostmi, ale přeci jen... Nemělo by konečně MŠMT nazvat věci pravým jménem?! Místo úsměvů a řečí o korektních vztazích říci tváří v tvář naplno: "Berete nás na hůl, šejdíři!"

09:26 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

19. 05. 2004

Radek Sárközi se pustil do MŠMT

Britské listy přinesly před dvěma týdny ostrý výpad Radka Sárköziho, nyní místopředsedy Společnosti středoškolských pedagogů, pod titulkem Ministerstvo školství: Dost bylo demokracie!. Připomíná v něm dosud dostatečně nevysvětlenou causu transformace Pedagogických center, za kterou je pouze snaha o centralizaci rozhodovacích pravomocí k toku peněz z Evropského sociálního fondu do škol. Připomínaný atak vůči malotřídkám je podle mého jen zastíracím manévrem, který má odlákat pozornost médií. Místo otevřené spolupráce trvale ministerští byrokrati nabízejí školám a zřizovatelům jen aroganci. Qui bono?
10:34 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Oprava: miliony z P II se neztratily ;-)

V poznámce Milióny z Projektu II SIPVZ opět jinam jsem napsal o nejasném určení 11 milionů z rozpočtu Projektu II. Byl jsem nyní upozorněn, že jsou určeny na rozvojové projekty pro speciální školy, takže zůstává trvalá výtka k netransparentnosti práce odboru SIPVZ. Na e-gram.cz se řada informací stále ještě nedostala a trvale nejsou dostatečně informováni ani členové Koordinačního centra a dalších výborů a týmů (veřejnost ostatně dodnes oficiálně ani nezná jejich složení), natož aby měli možnost do přípravy materiálů v řadě případů zasáhnout. Po konferenci Poškole 2004 dokonce došlo k doufejme neúmyslné změně data příspěvku v redakčním systému e-gramu.cz, informace byly publikovány s týdenním zpožděním oproti dataci.
08:29 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Mírný pokrok v mezích Indoše

Téměř dva roky po odchodu Eduarda Zemana z postu ministra školství a více než rok a půl po personální obměně v tehdejší sekci SIPVZ byl včera podepsán dodatek smlouvy o dodávce infrastruktury v rámci Projektu III SIPVZ mezi generálním dodavatelem (GD), tedy společnostmi společnosti ČESKÝ TELECOM a AutoCont On Line, a MŠMT. Dodatek je rovněž v souladu s usnesením vlády ČR z 22. září 2003, který ministryni Petře Buzkové ukládal dosažení zlepšení pozice státu. Zlepšení se týká opce na převod vlastnického práva ke klientským stanicím, ukončení stávajícího převodu v jednotném termínu pro všechny školy a zvýšení konektivity v polovině připojených škol. Hodnota změn je oceněna částkou 300 milionů Kč, celkově však jde o změny velmi omezené, které pro stovky škol nepřinesou prakticky žádnou změnu.
Celý článek na serveru Česká škola 08:19 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

13. 05. 2004

RSS, RSS, RSS!

RSS je další ze zkratek, které se dostávají pozvolna do povědomí uživatelů Internetu. Ve výkladovém slovníku Živě ji sice stále ještě nenajdeme, ale na dotaz co je to RSS nalezne vyhledávač Google dostatek relevantních odkazů. RSS je zkratka z RDF Site Summary, kde RDF je zkratka z Resource Description Format (nebo Framework). Stručně řečeno jde o je formát pro výměnu obsahu založený na XML, kde se zpracovávají zpravidla titulky, odkazy a perexy článků z různých zdrojů. Používá se pro to terminus technicus syndikace. Pokud často procházíte řadu svých oblíbených webů a hledáte nové články, bude se vám pravděpodobně využití RSS hodit. Pokud do své RSS čtečky zařadíte RSS všech svých oblíbených webů, nemusíte je všechny procházet, ale stačí, abyste nechali RSS čtečku (viz dále) načíst RSS soubory těchto webů. Z přehledu aktuálních článků si pak vyberete.
Celý článek na serveru Česká škola 08:22 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

09. 05. 2004

Ty školské portály české 5. - sekera opět vykopána?!

Jiří Verner, ICT koordinátor Unie školských asociací ČR - CZESHA, reagoval na můj článek na České škole informací o tom, že plánovaný Řídící výbor školského portálu byl jmenovám paní mistryní výhradně z úředníků: Autor článku má pravdu v tom, že cca před 14 dny jsem měl necelé 3 hodiny dobrý pocit z toho, že Unie CZESHA bude mít svého zástupce v Řídícím výboru portálu a bude tak mít možnost ovlivňovat řešení tohoto projektu. Proč pouze 3 hodiny ? Protože své jmenování Unií CZESHA jsem donesl na žádost pracovníků odboru SIPVZ osobně na MŠMT (prý to velmi spěchalo), abych se 3 hodiny na to telefonicky dozvěděl, že Řídící výbor byl již jmenován a je sestaven VÝHRADNĚ z úředníků MŠMT a přímo řízených organizací.

Prosím tedy, aby ani mé jméno, ani Unie CZESHA nebyla s prací Řídícího výboru nijak spojována, jde výhradně o vnitřní věc MŠMT.

Podle dobře informovaných zdrojů je šedá eminence Petr Cibulka z AutoCont OnLine opět častým hostem jednoho z náměstků MŠMT, který nemá SIPVZ ve svém referátu, takže se zdá, že byla opět vykopána indoší sekyra a paní ministryně riskuje, že dopadne stejně, jako její stranický předchůdce. Oponenti netransparentních zákulisních dohod mají s partyzánským mediálním bojem bohaté zkušenosti, pád ministra Eduarda Zemana a proindoší kamarily v sekci SIPVZ v roce 2002 je z velké části jejich dílem: ať už to byla Zlenická iniciativa, Jednota školských informatiků, CZESHA nebo investigativní novináři v týdenících či televizích.
19:12 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

08. 05. 2004

Replacer II: malý, ale šikovný

Pokud jste někdy potřebovali modifikovat text ve větším množství souborů, určitě jste hledali vhodný editor. jednoduchým jednoúčelovým nástrojem je český Replacer II (soubor formátu ZIP s instalačním souborem o velikosti 150 kB) od Petra Soběslavského. Díky Petře!

Repalcer II je malý pomocník

19:02 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

06. 05. 2004

Ty školské portály české 4. - nová koncepce ŠVIP

Školský vzdělávací a informační portál (ŠVIP) toho má za sebou už nemálo. Nepodařený #start" v lednu 2002, studii falešného #experta" Garyho Rostocka a úsilí generálního dodavatele o zřízení "obecně prospěšné společnosti" v témže roce, zveřejnění portálové skici v roce 2003... Nyní odbor SIPVZ MŠMT prezentuje nový rámcový záměr portálu s termínem zahájení pilotního provozu již k 1. září 2004.
Celý článek na serveru Česká škola 07:09 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

05. 05. 2004

WindowsSizer: malý, ale šikovný

Pokud jste někdy snímali větší množství oken aplikací pro dokumentaci nebo z jiného důvodu, určitě jste potřebovali nastavit jejich velikost na určité vhodné rozměry. A právě k tomu se hodí titěrná aplikace WindowsSizer (soubor formátu ZIP o velikosti 13 kB i se zdroji  v C), který před mnoha lety napsal Mike Lin. Díky Miku!

Windows Sizer je malý pomocník

07:18 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

02. 05. 2004

Pokus o zneužití pilotních projektů SIPVZ

Společnost LANGMaster Group se opět pohybuje doslova na hraně legality pokusem o zneužití státní dotace na pilotní projekty SIPVZ. Pod záminkou tvorby výukových metadat a výukových metodik se snažila získat školy nabídkou prefabrikovaných pilotních projektů, které měly přinést prospěch především této již zcela nedůvěryhodné společnosti: z každého pilotního projektu za 230 000 Kč měla jít do jejích kapes více než polovina za služby. Škole měl zůstat notebook a datový projektor za 70 000 Kč z peněz příslušného kraje, pro pedagogy mělo být 40 000 Kč za "práci" a zbytek byl za software, služby a školení u společností LANGMaster a Anopress IT:

Cílem projektu je vytvoření strukturovaných popisů výukových dat # metadat # a sestavení výukových metodik, tj. posloupností těchto metadat, vhodně sestavených pro různé formy výuky pomocí výpočetní techniky, především pak v počítačových učebnách a za pomoci prezentační techniky v jednotlivých třídách. Metadata i výukové metodiky budou sestavovány v takovém formátu, specifikaci, struktuře, obsahu a katalogizaci, aby mohly být přímo začleněny do Školského vzdělávacího a informačního portálu MŠMT. Vaše škola může získat přenosný počítač, datový projektor nebo interaktivní tabuli.

Další pilotní projekty měly vzniknout ve spolupráci s CELN:

Vytváření testů, kvízů a krátkých e-kurzů pro potřeby výuky prostřednictvím -aplikace CITED a jejich využití ve výuce

Jde o rozšíření běžného počítače s operačním systémem Windows XP o vícenásobná vstupní zařízení (klávesnice nebo myši). Tímto způsobem je možno docílit kvalitativně vyššího stupně frontální výuky - především pomocí jednoduchých kontrolních testů, hlasování, doplňovaček apod.

V rámci projektu by byla Vaše škola vybavena ve vybraných třídách klávesnicemi do každé lavice, získala by zajímavý výukový obsah a podílela by se na tvorbě vhodných e-kurzů.

Tyto projekty opět pod záminkou získání "železa" z peněz kraje měly vytvořit technologické zázemí ve třídách pro žáky na úrovni konce sedmdesátých let. Za cenu palmtopu bude mít žák k dispozici USB klávesnici a omezenou možnost práce se speciální nadstavbou nad aplikací LANGMaster Brána vědění... Brrr!!
20:55 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Nova nejspíše okopírovala své nové logo

Reklamní grafik Roman Beránek obvinil televizi Nova, že bez svolení okopírovala do svého loga jeho práci, kterou vytvořil již v roce 1995 do soutěže o nový symbol Českého rozhlasu.. Hodlá proto Novu zažalovat za porušení autorských práv. Prohlédněte si i diskusi na toto téma.

Klepnutím získáte detailní popis v PDF

19:15 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

01. 05. 2004

Celý týden byl ve znamení žádostí o dotace na pilotní projekty a rozvojové programy

Celý týden až do pátku 30.4. byl v řadě škol a v Informačních centrech SIPVZ ve znamení žádostí o dotace na pilotní projekty a rozvojové programy. Pilotní projekty vstoupily do druhého roku své existence, Informační centra SIPVZ a rozvojové programy jsou novinkou, i když značně podfinancovanou. Více než dvěstě Informačních center (seznam ve formátu XLS) se podělí o pouhých 15 milionů Kč, zatímco na pilotní projekty půjde více než dvojnásobek, přestože jejich loňská premiéra díky malé zpětné vazbě a nedostatečné kontrole nevyšla nejlépe. Letos se  zrušily cílené dotace na pořízení výukového software přes úspěch s evaluací výukových programů a jejich náročnou přípravou. Výrobci výukových programů i MŠMT investovali do vlastního procesu evaluace značné prostředky a ty jsou nyní na rok umrtveny. Novinka s udělováním udělování pečetí kvality se rozbíhá jen pomalu a zatím pečetě získalo jen patnáct titulů, z toho jen sedm více než jednu. Průběžně vede ZAV - programovaná individuální výuka psaní na PC a následných rutin pro klávesnicově gramotné s devíti pečetěmi, další místa obsadil Terasoft TS Matematika pro prvňáčky se čtyřmi a Edison 4.0 CZ se třemi pečetěmi a Zeměpis ČR, Evropa, Svět Tomáše Holubce rovněž se třemi pečetěmi. Ale vraťme se k pilotům a rozvojákům.

Nepovedla se on-line databáze pilotních projektů a rozvojových programů, na které MŠMT spolupracuje s JŠI, pro problémy s funkčností bylo dokonce nutné dva dny před původní uzávěrkou prodloužit termín podání on-line o týden. Trvání na on-line zadání dat je podle mne nehorázný, protože formuláře byly již zaslány MŠMT e-mailem. Desítky hodin strávených učiteli z informačních center a dalších škol zbytečně u počítačů, desítky zcela zbytečných meziměstských telefonátů a dodnes zčásti nefunkční a zčásti zcela zbytečná aplikace stojí přinejmenším za zamyšlení. Tento způsob spolupráce zdá se mi...

Po více než roku a půl od odstavení minulého vedení tehdejší sekce SIPVZ nefungují tři pilíře celé SIPVZ: Koordinační centrum jako řídící článek, vzdělávací a informační portál jako průsečík všech činností a Informační centra jako centra excelence. Koordinační centrum je úředníky bráno jako nutné zlo, které se naštěstí příliš často neschází a které se díky složení angažuje jen minimálně, vzdělávací portál se podařilo opět téměř na rok zbytečně zbrzdit díky odkladu s nekvalitní a zmanipulovanou studií proveditelnosti ÚIV, který by nejraději portál usurpoval pod svá křídla. A podpora center excelence průměrnou dotací roční 75000 Kč, tedy částkou kterou stojí půl roku provozu IKI na malé zelené škole se čtyřmi počítači, je na první pohled výsměchem.

Jak z toho ven?!
18:36 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů


Index

Kategorie

Archiv

RSS version
TXT version

Valid XHTML 1.0!

Generated by EasyBlog