Jankovy názory

Archiv

28. 04. 2004

Studie proveditelnosti Školského informačního a vzdělávacího portálu konečně zveřejněna

MŠMT na svém webu konečně zveřejnilo několik měsíců tajenou Studii proveditelnosti Školského informačního a vzdělávacího portálu, kterou dle zadání tzv. řídícího výboru portálu vypracoval ÚIV. Otálení s publikací studie jsem již komentoval, důvod "brzdičů"  je ale nasnadě: závěry a obsah studie jsou přinejmenším velmi sporné a vzhledem ke spuštění prací na portálu v termín do 30. dubna je jasné, že odborná veřejnost by podobné, pro další práci zásadní materiály, včas odmítla. Takto je nestihne ani přečíst... Publikace ve formátu PDF se zablokovanou možností vykopírování částí textu nebo tiskem je pak do nebe volající drzost tiskového odboru, které za zveřejnění odpovídá. Ministerská byrokracie si zaslouží opět klepnout přes prsty.
10:44 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

25. 04. 2004

České weby věnované školství

12:14 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

24. 04. 2004

LANGMaster vyprodává

Společnost LANGMaster zahájila výprodej řady svých titulů ŠKOLA hrou pro koncové zákazníky za poloviční cenu v "kompletech" pro jednotlivé předměty. Za cenu 699 Kč jsou tedy nyní komplety dvou dílů (a tedy 6 CD, z toho 4 datových) Matematiky nebo Přírodovědy pro věk 9-12 let a Matematiky, Biologie, Zeměpisu, Fyziky nebo Chemie pro věk 12-16 let. Dalším kompletem je Scio, příprava k přijímacím zkouškám na střední školu - Český jazyk a Matematika, za 1499 Kč.

Protože objemem prodejů z loňské dotace pro školy LANGMaster oproti konkurenci se svoji stovkou výukových CD  neuspěl, hledá cesty ke zvýšení zájmu mezi koncovými zákazníky. Nabízené tituly mají sice jen minimální nároky na výkon počítače, ale jsou zároveň koncepčně, didakticky i ovládáním zastaralé a řadě uživatelů může vadit i jejich zahraniční původ, který je v řadě případů nepříjemně znát. Cena za tituly Scio je navíc vzhledem k objemu užitečných dat postavena neúměrně vysoko, knížka stejného obsahu stojí řádově méně.
13:57 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Milióny z Projektu II SIPVZ opět jinam

Na Projekt II SIPVZ je v letošním roce k dispozici 96 miliónu Kč, přesto dosud nebyl zveřejněn závazný rozpis na jednotlivé dílčí podprogramy. Poslední prezentovaný rozpis z konference Poškole vypadá následovně:

Pozoruhodné je, že jediný normativní výdaj z roku 2003, který byl možná i nejúspěšnější, tedy dotace na nákup evaluovaného výukového software, se letos neopakuje.

Oproti minulým kusým informacím došlo ke změně v objemu prostředků pro IC, ty měly původně dostat 30 milionů a mělo jich být původně pouze 160 (později se hovořilo dokonce jen o 120). Nově se objevily relativně vysoké a nepříliš odůvodněné náklady na portál a stále zůstává poměrně velká nedokumentovaná černá díra. Vzhledem k tomu, že je už konec dubna, je to víc než překvapivé.
11:45 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

23. 04. 2004

Krátké termíny pro přípravu a spuštění školského portálu

Na konferenci Poškole 2004 v Sedmihorkách u Turnova pracovníci odboru SIPVZ MŠMZ prezentovali plány s přípravou školského portálu. Do 30. dubna 2004 bude jmenován řídící výbor portálu pod vedením náměstka Hrdého a zároveň bude ustanoven projektový tým. O dva měsíce později má být hotova analýza, na ní naváže příprava a od 1. září 2004 by měl začít pilotní provoz, který potrvá do konce roku. Celkové plánované náklady jsou naplánovány ve výši 17 milionů Kč, z toho dva milióny spolkne analýza, čtyři milióny příprava a devět miliónů je vyhrazeno na nákup obsahu. Bohužel v prezentaci uvedené informace na webu SIPVZ nenajdeme a slíbené zaslání prezentace se jaksi minulo účinkem...
11:39 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

21. 04. 2004

Přehled správců souborů podruhé

Málokterý přehled aplikací jednoho typu může být úplný: naprogramování správce souborů je totiž pro řadu programátorů skutečně velkou výzvou. Variace na nepsaný etalon Norton Commander ale dokazují především genialitu originálu.
Celý článek na serveru Česká škola. 07:54 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

19. 04. 2004

Olomoucké portály: vzdělávací a školský

Střední průmyslová škola strojnická, Slovanské gymnázium a katedra informatiky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci oficiálně představily vzdělávací portál a školský portál Olomouckého kraje. Oba portály vznikly v rámci dvou pilotních projektů SIPVZ a nyní se zpřístupňují pro veřejnost. Podobné portály jako pilotní projekty SIPVZ připravují i Zlínský kraj a Kraj Vysočina.

Všechny krajské portály se snaží zaplnit mezeru v realizaci SIPVZ, kde se po více než třech letech od zahájení realizace v rámci Projektu II nepodařilo centrální školský a vzdělávací portál zprovoznit. Oba olomoucké portály jsou na rozdíl od konkurenčních jako první "otevřeny" pro veřejnost, zlínský portál po více než čtvrtroce od oficiálního dokončení nabízí veřejnosti stále jen čtyři měsíce starou maketu a jihlavský portál je rovněž v uzavřeném ověřovacím provozu.

První dojem je ale poněkud rozpačitý. Například kurz Základů HTML začíná přímo děsivě:

Co jsou to tagy?

Tag je klíčové slovo HTML jazyka, uzavřené do lomených závorek. Všechny příkazy HTML jsou tagy, vše co je mimo tagy je součást stránky. Tagy rozdělujeme na párové a nepárové:

text

Každý tag může mít atributy, které určují vlastnosti tagu. Atributy se píší do lomených závorek hned za název tagu.Pořadí atributů není určeno a tedy je můžete psát v libovolném pořadí. Většina atributu je nepovinných a tedy nemusí být uvedeny. Hodnota atributu se uzavírá do uvozovek:



23:00 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

18. 04. 2004

Google.cz není Google!

Dušan Janovský aka Yuhů rozebírá proč Google.cz není Google a vyzývá  "provozovatele stránky google.cz, aby na stránku Google.cz napsali výrazné vysvětlení, jak se to s Googlem má a přidali výrazný odkaz na stránku www.google.com." Doménoví spekulanti parazitující beztrestně na zahraničních známých webech nebo firmách nejsou nic nového, v paměti mám stále pokusy bratra ministra Němce a dalších výtečníků. Google.cz jsem považoval za původně za zacpání díry, dnes po dlouhé době existence jsem ochoten tolerovat na této adrese jen jedinou funkci: upozornění na stav věci a přesměrování na originál.
08:10 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

17. 04. 2004

Jankovy názory šplhají na Google ;-)

Před několika měsíci mne překvapil mladší synek, když mi předvedl, že jeho web je při vyhledávaní na prvním místě na Google (dnes je na druhém před většinou komerčních serverů). Dnes jsem si vyzkoušel, kam se Jankovy názory dostaly při vyhledávání technické novinky Celeron s jádrem Prescott a mého oblíbeného tématu školského portálu. V prvním případě je z toho dnes deváté místo a v druhém až šestnácté, zatímco Šuplík Honzy Hučína, kde autor reaguje na Jankovy názory, je třetí. Paradoxně na druhém místě je dnes odkaz na Informační a vzdělávací školský portál Zlínského kraje, tedy už čtyři měsíce téměř nezměněnou maketu regionálního školského portálu za 2,7 milionu Kč, kde je poslední záznam v rubrice Aktuálně z 15. prosince 2003! S tím se těžko soutěží ;-)
08:58 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Rádio Svobodná Balbínka

Prostor Internetu je nekonečný a tedy nepoznatelný a tak některé novy zaznamenávám se zpožděním. Díky Šuplíku Honzy Hučína jsem se s několikaměsíčním zpožděním dozvěděl o zahájení vysílání internetového Rádia Svobodná Balbínka. Přivítal mne tam před chvílí Jan Hrubý & Kukulín se skladbou Zeměplaz... Díky!
07:21 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

16. 04. 2004

COSPA - Consortium for Open Source in the Public Administration

COSPA sdružuje patnáct evropských účastníků a zhruba stejný počet pozorovatelů, tři mimoevropští pozorovatelé jsou z USA, Nového Zélandu a UNESCO, cílem je analýza využití Open Data Standards (ODS) a Open Source (OS) software pro osobní produktivitu a správu dokumentů v evropské veřejné správě. Z celkového rozpočtu ve výši 4 miliony eur jsou dvě třetiny hrazeny z fondů EU. Koordinátorem je Free University of Bolzano-Bozen, z přistupujících států EU se účastní jen maďarská vysoká škola MTA Szamitastechnikai es Automatizalasi Kutatointezet. Podívejte se na rozsah práce konsorcia, výstupy budou pochopitelně použitelné i u nás, jen se o nich musí ministerstva dozvědět...
18:36 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Lindows se přejmenuje na Linspire

Žabomyší válka za ochrannou známku společnosti Microsoft proti společnosti Lindows slavila u pařížského soudu úspěch a operační systém LindowsOS se proto přejmenoval na Linspire. Linuxová inspirace je hezké heslo, že? Já jsem navrhoval poněkud agresivnější LinGO!, ale lingo je cizí jazyk či hantýrka a může mít negativní vyznění... Můj názor na rozhodnutí soudu je ale nepublikovatelný.
10:28 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Microsoft Open Source

Microsoft zveřejnil na přelomu března a dubna 2004 na webu SourceForge.net, který nabízí bezplatný hosting dat pro vývoj produktů open source, zdrojové kódy aplikace WiX. Sada nástrojů Windows Installer XML (WiX) je určena pro tvorbu instalačních balíčků MSI a MSM pro MS Windows ze zdrojového kódu v jazyce XML. WiX je uvolněn v rámci licence CPL (Common Public Licence), tedy na základě open source licenčních podmínek společnosti IBM, které byly schváleny sdružením OSI (Open Source Initiative) a jsou uvedeny v oficiálním seznamu na jeho webu Opensource.org. Licence umožňuje vývojářům bez omezení modifikovat zdrojový kód aplikace a užívat ho i ve svých komerčních produktech. Jde o první podobný krok společnosti Microsoft, jaký bude další?
06:33 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

15. 04. 2004

Studie proveditelnosti školského portálu: černá můra vedení MŠMT?!

Studie proveditelnosti školského portálu byla zadána řídícím výborem školského portálu v červnu minulého roku a dodnes nebyla vedením MŠMT zveřejněna. Je s podivem, že zadavatel studie, tedy ŘÍDÍCÍ výbor školského portálu, studii dosud nedostal a nedostali ji ani členové Koordinačního centra SIPVZ, které podle vládního usnesení z roku 2001 má SIPVZ ŘÍDIT! Studii za částku údajně vyšší než 750 000 Kč vypracoval ÚIV, jehož tisková mluvčí mne s žádostí o zaslání studie odkázala na MŠMT, s tím, že studie bude zveřejněna na ministerském webu. Tiskový odbor MŠMT mou žádost také nejprve odmítl s tím, že materiál je interní! Teprve na výhružku žalobou mi bylo sděleno, že materiál bude zveřejněn.

V této souvislosti je ve vzduchu několik otázek:

09:01 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

První testy Celeron s 90nm jádrem Prescott: za jedna!

Historie procesorů řady Intel Celeron je klikatá a rozporuplná: některé modely byly vysloveně propadáky, naopak modely s jádrem Mendocino nebo Tualatin mají dodnes spokojené uživatele. Poslední řada s jádrem Northwood-128 pro Socket 478 pro FSB 400 MHz a s poddimenzovanou 128 kB Level 2 cache velkým výkonem neoplývá, i když se ochotně "vytáčí" na frekvence nad 3 GHz. S nástupem 90nm technologie se tedy očekává výkonnostní zlom u nového low-end modelu s jádrem Prescott, který bude mít dvojnásobnou čtyřcestnou Level 2 cache a je určen pro FSB 533MHz. Oproti střední třídě procesorů Intel Pentium 4 je sice Level 2 cache čtvrtinová (256 kB měla už řada s jádrem Tualatin) a FSB dvoutřetinová, jde ale o papírově příznivější hodnoty než u staršího modelu. Ladiči pak budou mít díky menší spotřebě velký prostor pro zvyšování frekvence.

První test nové verze Celeron 2,4A GHz před uvedením nových modelů na trh se objevil na francouzském serveru x86-secret.com, kde jeho výkon srovnávali s pěti dalšími modely Intel se stejnou frekvencí. Výrazné zvýšení výkonu se projevilo především tam, kde uplatní větší cache, vyšší FSB a nová sada instrukcí SSE3. V testu renderingu PovRay 3.5 byl proto výkon vyšší o více než 50% oproti staré verzi Celeron a nárůst v testu Comanche 4 640x480 dokonce 61%! Ve většině ostatních testů je výkon zhruba uprostřed mezi starším modelem Celeron a modely Pentium 4 pro FSB 533 MHz a za zmínku stojí i výsledek v testu 3DMark 2003 - CPU, kde je hodnota nového modelu o 23% oproti starého. Takže výsledek evidentně za jedna!
08:58 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

14. 04. 2004

On-line převod fyzikálních jednotek

Čas od času potřebuji přepočítat údaje o rozměrech či hmotnosti z amerických zdrojů a marně si snažím vzpomenout na přesný koeficient pro převod například z libry na kilogramy. Naštěstí je na českém webu řada zajímavých serverů, které nabízejí on-line převod fyzikálních jednotek a celou řadu souvisejících přehledů a informací.
Celý článek na serveru Česká škola 12:11 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

ALTAR interactive uvolnila Fish Fillets pod licencí GPL!

Tisková zpráva: Společnost ALTAR interactive na přání hráčů uvolnila hru Fish Fillets pod licencí GNU GPL, a tak si každý může stáhnout zdrojové soubory hry, modifikovat je a své úpravy dále volně distribuovat v rámci podmínek licence GNU GPL. Souběžně s uvolněním kódu začala práce na konverzi pro Linux s názvem "Fish Fillet Next Generation", o které se další informace dozvíte na adrese http://fillets.sourceforge.net!

"Záměr přeportovat Fish Fillets na Linux vzešel přímo z linuxové komunity," říká Robert Hoffmann, obchodní ředitel ALTAR interactive. "A nás velmi těší, že se najdou nadšenci, kteří do konverze chtějí investovat svůj čas a svoje schopnosti, což nás utvrzuje v tom, že Fish Fillets obstojí i v dnešní konkurenci logických her. Držíme palce, ať se konverze podaří a těšíme se na první řešitele z řad uživatelů systému Linux!"

Zdrojové kódy hry Fish Fillets najdete zde: http://sourceforge.net/projects/fillets

Kontakt:
Jiří Rýdl
ALTAR interactive
jr@altarinteractive.com

12:04 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

12. 04. 2004

Rychlý internet v ČR - plánovité zaostávání?!

Z Lidovek.cz a internetprovsechny.cz: zatímco u nás připadá 1,9 přípojky ADSL na 1000 obyvatel a na Slovensku dokonce jen 1,7 přípojky, v Estonsku, které je asi nejlépe vybavenou kandidátskou zemí, je to 36,5 připojení. ČR se nejvíce blíží Chorvatsko, které má 2,7 přípojky ADSL na 1000 obyvatel, a Polsko s 3,7 přípojky. Na špičce žebříčku evropských zemí je Dánsko, kde má ADSL nebo příbuznou technologii 88 lidí z tisíce.Následuje Belgie se 76 uživateli na 1000 obyvatel a Švédsko s 66 uživateli. Český Telecom plánuje instalaci celkem 200 000 přípojek, čili se za rok nebo dva dostaneme na polovinu loňské úrovně Estonska nebo čtvrtinu úrovně Dánska. Jak že se tomu říká? Plánovité zaostávání?! Potlesk pro Vladimíra Mlynáře!
22:41 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Klony Norton Commander - kolik jich je?!

Jestliže implementací jazyka Karel je pár desítek, počet klonů asi nejoblíbenějších správce souborů pro DOS Norton Commander (první verzi napsal John Socha v roce 1986) přesahuje určitě stovku. Jeden z nejrozsáhlejších pokusů o jejich zmapování je vtipně pojmenovaný článek Děti kapitána Nortona na ruském serveru Neosoft, kde jich je popsáno přes šedesát. V archivu jich mám na doplnění zhruba desítku a stále se objevují další a další. Českých není také málo: počátkem devadesátých let sice doslova kraloval Manažer602, ale byli i další: It, HH Manager, HH Win, Bizon, Winton, Ádon, WinM602 nebo MRP Navigátor. A pro milovníky mám odkaz na verzi Norton Commander 1.02D z roku 1988. Dejte si to!

17:15 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Dobrý Karel ještě žije potřetí

Přestože jsem ve dvou článcích pro Českou školu popsal celou řadu implementací jazyka Karel, stále nalézám další. Překvapivě jsem přehlédl ve vyhledávačích tři kompatibilní verze od Jiřího Osoby pro DOS, 16bitové MS Windows 3.1 a 32bitové MS Windows 95 a novější. Všechny verze jsou jednoduše řešené a díky tomu velmi kompaktní, jejich instalační archivy mají velikost pouhých 25, 30 a 63 kB.

PC-Karel pro DOSPC-Karel 4.0 pro Win 3.1 nebo Win 95

17:00 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

09. 04. 2004

Zchátralý jihlavský Dělnický dům se stane sídlem vysoké školy

Málokterá zpráva mě v poslední době potěšila, jako tahle z Vysočiny - novin z Havlíčkobrodska:

Jihlavští zastupitelé prodají Dělnický dům v centru města majiteli střední a vyšší odborné školy grafické Milanu Dušákovi. Ten má v úmyslu vybudovat z kdysi věhlasného hotelu Cap vysokou uměleckou školu. Dělnickému domu, který už roky chátrá, se tak konečně blýská na lepší časy. Dlouhá léta nevyužívaný objekt z roku 1869, jehož sál byl až do otevření Domu kultury široko daleko největším, koupil magistrát před dvěma roky za necelých osm milionů korun s úmyslem vybudovat zde kulturní centrum. Výtvarné škole nyní budova připadla za symbolických deset tisíc korun.

Expanze jihlavské SUŠG zasluhuje skutečně obdiv: čtvrtá budova je skutečně obrovská a na vysokou školu v ní se skutečně těším. Když se před deseti letech Dělnický dům privatizoval, málokdo si na takové sousto troufl a deset let budova chátrala. Mgr. Milan Dušák už úspěšně zadaptoval pro potřeby výuky téměř čtyř set studentů z SUŠG a VOŠG  tři budovy v centru Jihlavy a zřízení Vysoké umělecké školy v Dělnickém domě bude určitě jeho meisterstuckem. Myslím si, že o nové studenty se bát nemusí.
15:14 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Školství demokratické a sociální

Profesor Erazim Kohák se ve včerejším Právu zamýšlí poněkud idealisticky nad možnostmi financování vysokoškolského studia s využitím půjček studentům (cituji):

Kvadratura kruhu? Ne tak docela, pokud se osvobodíme od představy - buď státní školství z daní, nebo soukromé školství z astronomického školného. Je i třetí možnost. Jistě, společnost bude vždy přispívat na vzdělání prostřednictvím státu. Vzdělanost je společenská potřeba. Jenže protože vzdělání je také velká osobní výhoda, potřebují se na jeho podpoře podílet také ti, kteří z něho těží, vysokoškolsky vzdělaní pracovníci s vyššími platy.

Jenom pozor: ne již vysokoškolští studenti, kteří nemají ani na rohlík, natož na školné! Demokratický a sociální úvěrový systém to řeší tak, že na studie může nastoupit každý, kdo splňuje předpoklady. Školné neplatí, avšak za každý semestr studia mu začne nabíhat půjčka. Když dostuduje - případně ve stanoveném termínu po dokončení studia - začne půjčku splácet.

Jenže ne nutně penězi. Pokud se rozhodne odejít za vysokým příjmem do ciziny, pak prosím, v hotovosti, stanovené procento při každé výplatě. Pokud se rozhodne pracovat doma - tedy sloužit společnosti, která mu poskytla půjčku na studia - odepisuje se stanovená část půjčky, třeba za každý rok působení odpis půjčky za semestr. Pokud se rozhodne pracovat v neziskovém sektoru, třeba jako lékař na poliklinice někde v pohraničí, může být odpis vyšší, třeba až rok půjčky za rok práce.

A ejhle, studium je finančně dostupné každému, kdo složí přijímací zkoušky. Student má motivaci, aby dokončil v termínu a působil v zemi, ale má i plnou volnost rozhodnutí, kde bude působit a jak půjčku splácet. Když chce, může ji celou odepsat veřejnou službou. Poplatník nenese celou zátěž vzdělání. A ejhle, přece je to něco jako kvadratura vzdělávacího kruhu!
15:04 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

RSS katalog Školských novin

Daniel Dočekal, řečený Medvídek Pú, zlidšťuje tvář serveru Indoš. Jedním z posledních výsledků jeho šlechtění je RSS katalog zdrojů z oblasti školství na stránkách skolskenoviny.cz. Jak titulek okna napovídá, jde o sourozence obecného RSS katalogu na serveru pooh.cz.
13:37 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

08. 04. 2004

Diskuse o školském portálu

U článku Ty školské portály české...(3) na České škole se objevilo pár komentářů, které jsou více méně proti existenci jakéhokoli centralizovaného školského portálu. Řadu argumentů proti naleznete v Šuplíku Honzy Hučína, kde je rovněž několik komentářů.

Od pracovníků tiskového odboru MŠMT jsem získal příslib poskytnutí studie ÚIV o proveditelnosti školského portálu, tiskový odbor ÚIV mi jeho poskytnutí počátkem týdne odmítl. Pokud se potvrdí některé dosud neoficiální výstupy, které jsem zatím získal od dobře informovaných kruhů, půjde o přilití oleje...
13:18 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

07. 04. 2004

Státní informační a komunikační politika schválena vládou ČR

Informace naleznete na serveru Ministerstva informatiky. Pár citací:

3.2.1. Informatizace vzdělávacích institucí

Vláda považuje za potřebné, aby se rychlost připojení vzdělávacích institucí (tj. škol, vědeckovýzkumných institucí a knihoven) k internetu zvyšovala přednostně před ostatními subjekty veřejné správy. Při vybavování vzdělávacích institucí ICT a připojením k internetu hodlá vláda v maximální míře prosazovat princip sdružování finančních prostředků z více zdrojů. Strategie vlády v oblasti informatizace škol, včetně konkrétních projektů , je pak dána Státní informační politikou ve vzdělávání (SIPVZ), jejíž aktualizace a realizace je v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Vláda považuje za správné, aby při provozu a využívání ICT ve vzdělávacích institucích mělo přednost využití jejich vlastního potenciálu. Metoda outsourcingu by měla být využívána tam, kde vlastní potenciál vzdělávacích institucí na zadané úkoly nestačí.

Stát nepovažuje za správnou jakoukoli exkluzivitu komerčních subjektů ve vztahu ke školství, ani pokud jde o poskytování ICT produktů a služeb. Efektivnost nákupu ICT produktů a využívání ICT služeb ve školství a v knihovnách hodlá vláda podpořit uzavíráním rámcových smluv s více prodejci a poskytovateli. Cílem těchto rámcových smluv je předjednat pro celou oblast vzdělávání výhodnější podmínky a umožnit vznik vzájemně alternativních nabídek, mezi kterými si školy budou samy vybírat.

Zvyšování informační gramotnosti učitelů se musí stát součástí základní výbavy absolventů příslušných fakult a dalšího vzdělávání učitelů v rámci systému dalšího vzdělávání.
18:46 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Komu patří e-gram.cz a kde běží?

Tři roky po zahájení realizace SIPVZ a činnosti portálu e-gram.cz a rok po jeho znovuobnovení, není dosud, podobně jako v případě domény indos.cz, tato doména ve vlastnictví MŠMT, ale patří soukromé společnosti. Portál e-gram.cz je hostován zdarma na Centrálním internetovém serveru společnosti AutoCont OnLine. Podobně není pod plnou kontrolou MŠMT ani doména edu.cz, která patřila ÚVIS, který transformoval do Ministerstva informatiky. MŠMT je v tomto případě technickým správcem.
11:09 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Notebooky pro učitele (v Malajsii)

Malajsijské ministerstvo školství oznámilo, že vybavilo 35 000 učitelů notebooky s Wi-Fi technologií na bázi Intel Centrino. Cílem je, jak jinak, zdokonalení vzdělávací techniky a integrace ICT na prvním a druhém stupni malajsijských škol. Malajsie má 22 milionů obyvatel, více než třetina jich je mladší 15 let, hrubý domácí produkt na jednoho obyvatele je udáván 10 300 USD. Další informace naleznete v tiskové zprávě společnosti Intel. A ještě se podívejte na školský portál www.tutor.com.my!
10:44 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

06. 04. 2004

Ty školské portály české... (3)

Studie proveditelnosti školského portálu vypracovaná ÚIV je nyní ve stadiu interního připomínkování MŠMT a nebyla dosud zveřejněna. Podívejme se dnes na návrh jednoduchého a především účinného a snadno uskutečnitelného řešení, které se dá realizovat ve velice krátké době. Tento návrh jsem prezentoval na konferenci na veletrhu Schola Nova.

V předchozích dvou článcích seriálu Ty školské portály české... jsem se v lednu a v únoru pokusil o zmapování terénu českých serverů se školskou tématikou a rekapitulaci dosavadních publikovaných záměrů MŠMT. Od poloviny minulého roku čekáme na dokončení studie proveditelnosti školského portálu, kterou  vypracoval Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), a která je nyní ve stadiu interního připomínkování MŠMT. Ale ani více než tři čtvrtě roku staré zadání této studie nebylo dosud veřejně publikované, materiál Teze Školského informačního a vzdělávacího portálu (ŠVIP) - příprava podkladů pro výběrové řízení byl připomínkován a projednán již 2. června 2003 (!!!) pracovní skupinou pro tvorbu školského vzdělávacího a informačního portálu, kde byli i zástupci Unie CZESHA, IPPP, Rady VŠ, ČŠI, VÚP, NÚOV a ÚIV. Jednota školských informatiků (JŠI) pak jmenovala počátkem září do Řídícího výboru přípravy studie proveditelnosti Školského vzdělávacího a informačního portálu Dagmar Kocichovou, zdá se ale, že výbor nepracuje a čeká také na studii proveditelnosti z ÚIV.
Celý článek na serveru Česká škola 18:27 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

04. 04. 2004

Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost

Štěpán Kotrba zveřejnil na serveru Britské listy zajímavou reflexi ze semináře Českých médií Český Krumlov 2004, ze které si dovolím ocitovat některé zajímavé myšlenky, která se dají aplikovat i na připravovaný školský portál nebo se ho bezprostředně týkají:

Tvorba znalostního zázemí je pak logickým vyústěním možností, které přinese digitalizace. Nejen elektronický programový průvodce, ale hlavně doprovodný datový tok - jakási neustále se měnící encyklopedie "backgroundu" aktuálního vysílání - znamená daleko technicky, časově a finančně náročnější a pečlivější přípravu všech redaktorů, daleko komplexnější práci s informačními zdroji, než je tomu doposud. Dále než Česká televize je v tomto Český rozhlas, který svou orientací na samostatný obsah internetového portálu nevytvořil z internetu pouze selfpromo segment, ale podřídil budoucímu "znalostnímu" využití jak koncepci celého redakčního systému, tak i členění stávajících stránek. Je v přípravě na budoucnost o několik let dále. Jeho digitální archiv obsahuje dnes sto tisíc zveřejněných článků, desetitisíce audiozáznamů, tisíce fotografií a videí. Vytvářejí se zde zárodky encyklopedií, zárodky znalostního zázemí - nejen pro redaktory, ale i pro veřejnost. Prohledatelné inteligentně a na dálku dle klíčových slov či témat. Všem dostupné, všem zdarma. Protože občan / koncesionář už si jednou pořízení informací zaplatil.

S tím souvisí i problematika autorského práva. To ve stávající podobě nevyhovuje digitální době, neb nepočítá se streamovaným vysíláním, nepočítá s "on demand" datovými konzervami, nepočítá s překlopením logiky od všesměrového "plošného" vysílání k datové nabídce po nepřetržitou dobu. Adresné zpoplatnění nabídky je pro média veřejné služby nepřijatelné, a tak je na místě změna smluv i autorského zákona, do kterých budou "jinakosti" digitální technologie a souvislosti s veřejnou službou už včleněny.

Současně lze uplatnit pravidlo jednou a dost. Což znamená, že pokud jednou jsou data pořízena a koncesionářem / občanem zaplacena, jsou mu kdykoliv k dispozici. Jsou totiž i jeho. Koncesionář je spoluvlastníkem produktu, na který přispěl. Pokud spolupracuje kdokoliv jako autor či interpret s médii veřejné služby, musí si být vědom rozdílnosti jejich postavení na mediálním trhu, v zásadě neziskového charakteru jejich činnosti a tím i rozdílnosti pojetí autorskoprávní ochrany. Prioritou nyní je naplnit obsahem internet a datové bloky multiplexu jako média budoucnosti. Tomu by smlouvy s autory v žádném případě neměly bránit a neměly by ani bránit časově a technologicky neomezenému využití. Protože tím, kdo bude v budoucnosti určovat vysílání, nebude dramaturg či editor, ale posluchač či čtenář v systému on-demmand. Rádia či televize "na přání". Posluchač si sám sestaví svůj program z neomezené nabídky. Jen takový autor, který si toto uvědomí, má právo nazývat se kmenovým spolupracovníkem veřejné služby. Protože například vysílání pohádek s Hajajou by mohlo uváznout na tom, že interpreti či autoři, případně jejich dědici by nedali souhlas a tím by byly klenoty rozhlasové tvorby pro děti a rozhlasového herectví navždy uvězněny.
18:40 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Potřebujeme jen jednoduchý školský portál

V roce 2004 je možné v krátké době realizovat minimalizované portálové řešení, které by bylo postaveno na profesionálním outsourcovaném hostingu (postačí zatím dva škálovatelné servery, jeden s MS Windows Server 2003, druhý s některou distribucí Linux) s doménou edu.cz.

V rámci portálu edu.cz bude poskytován hosting a základní služby:

  1. správa domén 3. úrovně
  2. nabídka nástrojů pro správu obsahu a metodik práce s nimi
  3. nabídka nástrojů pro e-learning a metodik práce s nimi
  4. evaluace účastníků a obsahu jednotlivých součástí
  5. vyhledávací a indexové služby
  6. redakční systém s komunikačními nástroji: konference, chat, e-mail a dalšími
  7. redakční práce základní website www.edu.cz
  8. audit návštěvnosti jednotlivých website
Součástí portálu budou samostatné a nezávislé informační website účastníků pilotních projektů, rozvojových programů a informačních center, škol, pedagogů a jejich organizací (Unie CZESHA, JŠI a další), organizací přímo řízených MŠMT a komerčních subjektů (ti se účastní za úhradu)

Poznámky:
  1. poskytování informačních stránek účastníků pilotních projektů, rozvojových programů a informačních center je povinné
  2. po roce 2005 je nutné zeleným školám připravit náhradní služby související s doménou indos.cz, poskytovanými dosud  GD
  3. garantem by měl být řídící výbor portálu,
  4. na dodavatele je možné vypsat standardní výběrové řízení
Jakékoli pokusy o monopolizaci správy tohoto portálu některou přímo řízenou organizací MŠMT nebo komerčním subjektem, připadně za jejich kooperace, považuji za nepřípustný. Portál musí být jako svůj klíčový nástroj plně k dispozici Koordninačnímu centru SIPVZ a odboru SIPVZ v souladu s vládou schváleným Plánem I. etapy SIPVZ. Jinak není možné zajistit jeho požadovanou funkčnost, otevřenost a transparentní provoz za kontroly veřejnosti.
08:55 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

03. 04. 2004

Podvod s ADSL a broadbandem

Český Telecom a jeho velkoobchodní partneři, ale bohužel i jejich konkurenti, podvádějí veřejnost záměnou trvalého připojení k Internetu za paušál s broadbandem. Falešný newspeak, který zavedly společnosti AutoCont OnLine a Český Telecom v projektu Internet do škol, tak má nový dialekt. Broadband NENÍ jen trvalé připojení za paušál s omezeným objemem v řádu jednotek GB za měsíc, ale trvalé připojení bez omezení objemu dat, kde je možné stahovat běžně multimediální obsah. Žvásty o pirátech a extrémních stahovačích jsou k smíchu, na Internetu jsou tisíce hodin legálně stáhnutelných krátkometrážních filmů, stovky GB legálně stáhnutelného software všeho druhu či desetitisíce hodin legálně stáhnutelných hudebních nahrávek. O internetových rádiích či televizích ani nemluvím. Žabomyší války mezi ministerstvem informatiky a telekomunikačním postsocialistickým molochem o hranici broadbandu či podobné vymezování hranice pro uspokojivou kapacitu školních linek jsou k smíchu. Broadband pro domácnost začíná někde na 1 Mbps bez limitu a pro školu je minimum 2 Mbps. Když někdo tvrdí, že je to méně, LŽE!
20:55 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Thin client do škol?

Ceny nejlevnějších thin client terminálů na bázi základních desek VIA formátu mini-ITX s operačním systémem Linux se dostaly pod 200 eur, když k tomu připočteme cenu za nový 17" monitor, mohla by se cena kompletní žákovské stanice dostat v ČR na zhruba 12000 Kč. Toto řešení vyžaduje výkonnější server než klasická síť z PC, ale přínosem jsou minimální náklady na správu a údržbu a pochopitelně také na aplikační software. Problém je také v zatím omezené nabídce českého výukového software, ale nová generace apikací řady výrobců jsou multiplatformní, případně existuje i on-line verze schopná provozu ze serveru. Snížení nákladů na jedno klientské pracoviště je možné dosáhnout použitím repasovaných počítačů, kde je nyní velmi příznivá již počítačů třídy Intel Pentium II 350 MHz, které se v konfiguraci s 64MB RAM/6,4 GB HDD/CD-ROM prodávají za MOC 2800 Kč s DPH, objevují se ale již nabídky bezdiskových barebone za VOC 900 Kč bez DPH. Velkoobchodní ceny repasovaných 15" monitorů jsou kolem 500 Kč, takže kompletní učebna 15+1 s dostatečně dimenzovaným značkovým serverem se dá pořídit za cenu kolem 80 000 Kč.
20:35 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

02. 04. 2004

Dobrý Karel žije víc, než jsem čekal

Jednoduchý programovací jazyk Karel je určený pro výuku programování naprostých začátečníků, má za sebou více než dvacetiletou historii a jeho sedm verzí jsem popsal v předchozím článku. Přestože jsem čtenáře žádal o upozornění na další verze, nečekal jsem, že jich objevíme ještě tolik, k tomu navíc většinou českého původu.
Celý článek na serveru Česká škola 20:26 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů

Co to je Multiradio Access Server?!

Na podzim minulého roku jsem na stránkách Živě nakousl téma malých specializovaných pidiserverů s operačním systémem Linux. Další zajímavou konstrukcí je Wrap Multiradio Access Server od finské společnosti Bluegiga Technologies, který pracuje jako síťová brána propojující mobilní zařízení s rozhraním Bluetooth, jako jsou například mobilní telefony nebo PDA či notebooky, s IP sítěmi. Zde se pochopitelně nabízí celá škála možností využití od VoIP, přes aplikace v podnikovém intranetu po připojení k Internetu. Tři integrované Bluetooth moduly umožňují připojení až jednadvaceti zařízení a operační systém Linux umožňuje zákazníkům vývoj řady vlastních aplikací všeho druhu.

Podívejme se nejdříve na technickou specifikaci Wrap Multiradio Access Serveru:

Použití operačního systému Linux otevírá vývojářům nepřeberné možnosti Open Source aplikací, takže ve vnitropodnikových sítích se můžeme s Wrap Multiradio Access Serverem dočkat řady překvapení, zatím se ověřují například následující systémy:

Podle výrobce je na trhu nebývale široký prostor právě díky možnostem Linuxu, který v tomto segmentu může dominovat. Penetrace mobilních telefonů je pak přímo předurčuje k jejich využití jako universálních datových terminálů.

A ještě jedna souvislost se školstvím: tento přístupový server by mohl být použitelný i v učebnách pro připojení PDA žáků. Vybavení žáků PDA je výrazně levnější než klasickými osobními počítači a PDA by mohly řadu učebních oblastí pokrýt. Při dnešním téměř exponenciálním nárůstu výkonů i možností mobilních telefonů (zde musím připomenout především implementaci Javy) si při přivřených očích dovedu představit i odvážnější cesty...

Wrap Multiradio Access Server - nenápadná krabičkaWrap Multiradio Access Server - rozhraní napovídají o universálnosti použitíWrap Multiradio Access Server - přehledný vnitřek s třemi moduly Bluetooth
12:49 [Trvalý odkaz]
Komentáře Počet názorů


Index

Kategorie

Archiv

RSS version
TXT version

Valid XHTML 1.0!

Generated by EasyBlog